Skoki przez pszeszkody to jedna z najpopularniejszych i najczęściej pokazywanych w mediach dyscyplin jeździeckich. Istotą tej konkurencji jest pokonanie parkuru (toru przeszkód przez parę koń - jeździec w jak najlepszym czasie i z jak najmniejszą ilością błędów.

Podstawą klasyfikacji sportowej w ponad dwudziestu rodzajach konkursów skoków przez przeszkody jest najmniejsza liczba błędów popełnionych na przeszkodach oraz ujęty w różnych aspektach czynnik czasu. 

Pierwszy konkurs hippiczny rozegrany został w 1864 roku w Dublinie. Do programu olimpiad skoki wprowadzono w 1912. Mistrzostwa Świata w tej dyscyplinie rozgrywane są od 1957 roku, a Mistrzostwa Europy od 1953.  Coroczne serie konkursów o "Puchar Narodów" rozgrywane   podczas Międzynarodowych Oficjalnych Zawodów Konnych mają niemal stuletnią tradycję. Ale oprócz międzynarodowych rozgrywek o najwyższej randze corocznie odbywa się wiele konkursów krajowych i regionalnych.

Miejsce rozgrywania konkursu skoków to parkur(rodzaje przeszkód). Znajdujące się na nim przeszkody mogą być ustawione pojedynczo luz też tworzyć kombinacje linii i szeregów. Kierunek jazdy wskazują umieszczone na przeszkodach chorągiewki (białe z lewej strony i czerwone z prawej). Zawodnik wjeżdża na parur kłusem lub galopem, po czym czeka na sygnał startowy. Po usłyszeniu sygnału ma 45 sekund na to aby rozpocząć swój przejazd. Falstart oznacza dyskwalifikacę. Za każy popełniony błąd jeździec otzymuje punkty karne.

Punkty karne :
strącenie drąga - 4
nieposłuszeństwo (np. wyłamanie lub konieczność wykonania wolty) - 4 ale drugie oznacza eliminację
przekroczenie normy czasu - 1/sec

Upadek zawodnika zwykle powoduje dyskwalifikację ale na imprezach najwyższej rangi (Olimpiada czy Mistrzostwa Świata) dopuszcza się jeden upadek jeźdźcca (oznacza on 8 punktów karnych). Upadek konia każdorazowo powoduje eliminację, podobnie jak pomylenie trasy przejazdu i przekroczenie podwójnej normy czasu.

Zawody w skokach przez przeszkody dzieli się ze względu na ich wysokość na klasy :

LL : do 80 cm
L : do 100 cm
P : do 110 cm
N : do 120 cm
C : do 130 cm
CC1 : do 140 cm
CC2 : do 150 cm
CC3 : >150 cm


Oprócz tego podziału konkursy dzieli się między innymi na :
konkurs dokładności : o kolejności miejsc decyduje liczba punktów karnych (oczywiście istnieje norma czasu przejazdu). W przypdku równej liczby punktów zawodnicy zajmują to samo miejsce. O pierwsze miejsce można przeprowadzić jedną lub dwie rozgrywki z czego ostatnia musi mieć charakter konkursu zwykłego.
konkurs zwykły: o miejscu zawodnikó w przypadku tej samej ilości punktów decyduje czas przejazdu. O pierwszym miejscu (w przypadku równej ilości punktów i czasu ) może decydować rozgrywka. Konkurs zwykły można rozgrywać od klasy P
konkursy specjale : często bardzo widowiskowe o specyficznych regułach.
konkurs szybkości : popełnione błędy przelicza się na karne sekundy
konkurs z wyboru przeszkód : zawodnik sam wybiera kolejność przeszkód, każdy czysty skok to określona ilość punktów bonitacyjnych a najcenniejszą przeszkodą jest tzw. joker (najczęściej przeszkoda dość trudna technicznie np. lekceważona przez konie ażurowa stacjonata) warty 100 punktów.
konkurs potęgi skoku : jeździec ma do pokonania parkur z 4-6 przeszkodami o minimalnej wysokości 140 cm . Jedna z nich (najczęsciej mur) jest pionowa i ma wysokość przekraczającą 170 cm. Gdy podstawowy przebieg nie zadecyduje kto zwyciężył można przeprowadzić maksymalnie 4 rozgrywki na 2 przeszkodach (okserze i murze). Wysokość obu musi zostać podniesiona o 10,15,20 cm. Wygrywa ten, kto skoczy czysto największą wysokość. Konkursu tego nie należy mylić z biciem rekordu wysokości. Tylko ten konkurs oficjalnie upoważnia do uznawania rekordów. Przeszkody są wówczas zbudowane według osobnych przepisów a zawodnik na każdej wysokości ma 3 próby.

 

Rodzaje Przeszkód

 

 


1. koperta


2. stacjonata


3. mur


4. okser


5. doublebarre


6. triplebarre





Koperta to najłatwiejsza z przeszkód, od której swoją karierę rozpoczyna każdy skoczek. Podczas zawodów nie stosuje się tej przeszkody, ponieważ drągi nie mogą leżeć na ziemi
Przeszkody od 2 i 3to tzw. przeszkody pionowe
Reszta należy do przeszkód pionowo-szerokich.
Różnica między okserem a doublebarre polega na tym, że w przypadku oksera oba drągi są zawieszone na równej wysokości

 

 

 

Justyna na Farcie przy stacjonacie  :))